Problem
Psycholog będący Praktykiem metody Kids' Skills przeprowadził rozmowę wstępną z Jasiem i jego rodzicami. Tata Jasia wytłumaczył, że Jasiowi została postawiona diagnoza ADHD. Jaś łatwo popadał w rozkojarzenie i przeszkadzał innym w klasie. Miał słabe oceny i przez swoje zachowanie dostawał uwagi i był często odsyłany do pedagoga szkolnego. Mama Jasia próbowała mu pomóc poprzez wspólne odrabianie lekcji wieczorami, czasami przez długie godziny. Jaś uznał, że jego rozkojarzenie to nie tylko zła rzecz. Uznał, że przysporzyło mu to już wielu problemów podczas lekcji. Przyznał ponadto, że bycie rozkojarzonym ma też swoje zalety. Dzięki temu jest sprytny i ma genialne pomysły, które z kolei przyciągają zainteresowanie innych a on sam zyskuje na popularności wśród szkolnych rówieśników.
Umiejętności
Rozmowa przeszła na temat umiejętności, jakich Jaś miałby się nauczyć w celu „okiełznania" swojego rozkojarzenia, tak, aby nie było ono źródłem problemów szkolnych. Trzy umiejętności zostały znalezione. Były to:
Z tych umiejętności Jaś wybrał, że nauczy się ostatniej.
Pewność siebie
„Na skali od zera do dziesięciu, jak pewny siebie jesteś, że uda Ci się nauczyć umiejętności rozmowy podczas lekcji jedynie z nauczycielką", zapytał psycholog. Jaś odpowiedział, że jest pewny na 6 lub 7. Był optymistycznie nastawiony do nauki nowej umiejętności. Jego rodzice również. Byli pewni, że Jaś nauczy się, jeśli tylko tego chce.
Nazwa i ważna istota
Jaś nie chciał nadać nazwy umiejętności, nie chciał również istoty o nadprzyrodzonych mocach ani super-bohatera, który miałby pomóc w procesie uczenia się. Według Jasia to były dziecinne pomysły.
Korzyści
Cała rodzina uczestniczyła w identyfikowaniu korzyści płynących z posiadania nowej umiejętności. Zgodzili się co do tego, że nowa umiejętności poprawi Jasia relacje z innymi ludźmi, w szczególności relacje z nauczycielami. Pomoże w zdobyciu lepszych ocen. Pomoże odnosić sukcesy w przyszłości, np. na studiach i w pracy, oraz sprawi, że Jaś sam z siebie będzie bardziej dumny.
Osoby wspierające
Jaś wybrał osoby wspierające. Byli nimi rodzice, jedna z nauczycielek, którą lubił, psycholog oraz dwójka kolegów z klasy. Psycholog pomógł rodzinie napisać list do nauczycielki na temat umiejętności, jakiej uczy się Jaś wraz z prośbą o wsparcie w monitorowaniu postępów. Następnie Jaś porozmawiał z kolegami z klasy, aby w najbliższym czasie wspierali go w działaniach i nie odpowiadali na pytania jakie ma w czasie lekcji.
Uroczyste oznajmienie
W domu wraz z rodzicami Jaś przygotował plakat ilustrujący jego nową umiejętność. Na plakacie dużymi literami zapisał nazwę umiejętności. Wokoło pozostało wiele miejsca, gdzie rodzice Jasia mogli zapisać różne motywujące frazy i zdania zachęcające do pracy. Dodatkowo inni członkowie rodziny, jak również jeszcze jedna nauczycielka zostali powiadomieni o umiejętności Jasia.
Demonstrowanie
Praktyk programu poprosił Jasia o zademonstrowanie umiejętności za pomocą odgrywania ról. Jaś miał za zadanie słuchać praktyka, który wcielił się w rolę nauczyciela a rodzice Jasia mieli za zadanie rozpraszać Jasia wszelkimi sposobami. Jaś zaskoczył wszystkich demonstrując wyjątkową umiejętność ignorowania wszystkich rozpraszających działań rodziców. Babcia Jasia, jako emerytowana nauczycielka, również zaoferowała pomoc w odgrywaniu ról w celu utrwalenia umiejętności.
Przypominanie
Jaś umówił się ze wszystkimi, jak należy mu przypominać o nowej umiejętności, kiedy zdarzy mu się o niej zapomnieć w szkole. Jaś zasugerował, że w takim przypadku nauczycielka mogłaby się do niego zbliżyć i wyszeptać na ucho słowo „wróć". Sugestia Jasia została spisana i przesłana do nauczycielki.
Follow up (monitorowanie postępów)
Nauczycielka powiadomiła, ze Jaś robi postępy. Jednocześnie jego oceny w szkole uległy poprawie. Nauczycielka, która miała rolę osoby wspierającej, przekazała rodzicom Jasia, że Jaś stał się bardziej uważny oraz w jej opinii poradzi sobie w przyszłości.
Świętowanie
Kiedy Jaś nauczył się nowych umiejętności, przyszedł czas na świętowanie. Wcześniej zaplanował, że w dniu świętowania pójdzie na pizzę z rodzicami, kolegą oraz rodzicami kolegi. Praktyk metody Kids' Skills również został przez Jasia zaproszony. Podczas uroczystości wręczył mu dyplom nabycia nowej umiejętności. Jaś podziękował wszystkim za wsparcie w procesie uczenia się. Ustalono, że przy kolejnej okazji podziękuje również nauczycielce.
Nauczanie innych
Praktyk zapytał Jasia czy miałby ochotę nauczyć kolejną osobę tej samej umiejętności, jednak Jaś nie był tym zainteresowany.
powrót
Terapeuci Talk&Solve Warszawa - Śródmieście: Al. Armii Ludowej 7 m. 6 |
|
Centrum Terapii Rodzin i Dzieci Ul. Krasickiego 62
Przejdź do zakładki Kontakt i zobacz jak łatwo do nas trafić |
|
Telefon:
Therapy in English:
|
e-mail:
|