Satysfakcja z pracy dotyczy każdej grupy zawodowej, niezależnie od zajmowanej pozycji w społeczeństwie, stanowiska, stażu pracy czy wieku. Powinna być badana zarówno w wielkich korporacjach, jak i w mikro firmach, zatrudniających zaledwie kilku pracowników. Choć pomiar satysfakcji z pracy nie jest obecnie powszechnie stosowany na szeroką skalę w polskich przedsiębiorstwach, może on przynieść wiele pozytywnych zmian, zwiększając efektywność i wydajność pracowników. Niemal każdej firmie zależy na nieustannym podwyższaniu efektywności, wydajności i zaangażowania pracowników, aby maksymalizować osiągane zyski. Pomiar satysfakcji z pracy może okazać się korzystną i trafioną inwestycją, zmierzającą w tym kierunku. Brak satysfakcji z pracy świadczyć może o nieefektywnym zarządzaniu, złym lub niesprawiedliwym systemie motywacyjnym, lub też o takim jego odbiorze przez pracowników. Oczywiście bardzo wysoka i idealna satysfakcja nie musi stanowić źródła nadzwyczajnej wydajności, jednak stałe i chroniczne niezadowolenie z pracy może wpływać destrukcyjnie na całą organizację.
Co wpływa na naszą satysfakcję z pracy?
Na satysfakcję z pracy wpływa wiele czynników. Ogólnie wyodrębnić można trzy główne grupy takich czynników:
1)Czynniki organizacyjne, czyli:
-Wysokość wynagrodzenia, systemy motywacyjne,
-Możliwości rozwoju zawodowego i awansu, jakie daje nam firma,
-Poczucie bezpieczeństwa,
-Rodzaj i charakter wykonywanych zadań,
-Warunki i organizacja pracy,
-Odpowiedzialność,
-Opinia znajomych na temat firmy, prestiż firmy,
-Pozycja rynkowa firmy,
-Polityka firmy.
2) Determinanty osobiste, czyli:
-Płeć i wiek,
-Poziom inteligencji i wykształcenie,
-Charakter, cechy osobowości i nasze predyspozycje,
-Umiejętności i doświadczenie zawodowe,
-Nasze oczekiwania wobec pracy zawodowych.
3) Czynniki społeczne, takie jak:
-Atmosfera w pracy i klimat organizacyjny,
-Relacje ze współpracownikami, przełożonymi oraz z klientami,
-Wyrazy uznania ze strony pracodawcy i współpracowników,
-Postępowanie zgodnie z przyjętymi normami etycznymi,
-Wzajemny szacunek.
Co zrobić, gdy nasza satysfakcja z pracy maleje?
Zgodnie z wynikami badań TNS OBOP Polacy są coraz mniej zadowoleni ze swojej pracy. W ostatnim czasie rynek pracy bardzo się zmienia, co przekłada się w subiektywnym poczuciu satysfakcji, która z roku na rok maleje. W porównaniu do innych krajów Europy ogólny poziom zadowolenia z pracy Polaków plasuje się na dość niskim poziomie. Spadek satysfakcji może wynikać z bardzo wielu przyczyn i zazwyczaj ma poważne konsekwencje zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy. Związany jest bowiem z częstszą absencją w pracy, chęcią jej zmiany, większą rotacją pracowników, obniżoną jakością wykonywanej pracy oraz spadkiem lojalności wobec firmy. Niezadowolenie z pracy nierzadko powoduje konflikty, a pracownicy są bardziej skłonni do zachowań agresywnych, bójek i kradzieży. Przekłada się to również na wyniki i rozwój organizacji. Z kolei zadowoleni pracownicy są bardziej skłonni do pomocy innym i bardziej zaangażowani, gdyż utożsamiają się z celami i działaniami swojej firmy. Dzięki temu poziom świadczonej przez nich pracy jest znacznie wyższy, co powoduje wzrost lojalności klientów wobec organizacji. Skutkuje to rozwojem firmy i pomnażaniem jej zysków.
Zatem co zrobić, gdy czujemy, że maleje nasza satysfakcja z pracy?
1) Zadbaj o czas dla siebie i odpoczynek. Poproś szefa o kilka dni wolnego,
2) Zacznij robić to, co lubisz i co sprawia Ci przyjemność, zadbaj o swoje zainteresowania, realizuj swoje pasje,
3) Bądź asertywna, naucz się asertywnie odmawiać, gdy szef prosi Cię, abyś została dłużej w pracy lub przydziela Ci kolejne obowiązki,
4) Naucz się odpoczywać i zrelaksuj się. W wolnym czasie zapomnij o pracy, myśl o przyjemnych rzeczach,
5) Nie przynoś obowiązków z pracy do domu,
6) Spotykaj się z rodziną i przyjaciółmi. Rozmawiaj z nimi o swoich emocjach, problemach i potrzebach. Życie towarzyskie jest bardzo ważne, nie rezygnuj z niego.
Gdy czujesz, że praca, którą wykonujesz, jest coraz bardziej stresująca i przestaje Cię już cieszyć, nie bagatelizuj tego. Mogą to być bowiem pierwsze sygnały świadczące o tym, że dzieje się coś złego. Zadbaj w tym czasie o siebie. Dzięki temu poprawisz swoje samopoczucie psychiczne i komfort pracy. W dalszej perspektywie przyniesie to także korzyści Twojemu szefowi i całej organizacji.
powrót
Terapeuci Talk&Solve Warszawa - Śródmieście: Al. Armii Ludowej 7 m. 6 |
|
Centrum Terapii Rodzin i Dzieci Ul. Krasickiego 62
Przejdź do zakładki Kontakt i zobacz jak łatwo do nas trafić |
|
Telefon:
Therapy in English:
|
e-mail:
|